Declan Donnellan |
La prestigiosa companyia francesa Carabosse serà l’encarregada de donar el tret de sortida de la 24a edició de Temporada Alta amb Cerimònia del foc, un itinerari de foc, llum i música pel Barri Vell de Girona, sent la primera vegada que una instal·lació de carrer oberta a tot el públic inaugura el festival. Carabosse és una companyia amb una dilatada experiència en arts de carrer que s’adapta a cada ciutat amb una producció site-specific. La cerimònia del foc és un itinerari lliure que permetrà al públic gaudir d’instal·lacions de foc en diversos espais del Barri Vell, descobrint la ciutat sota una llum nova. D’aquesta manera, Temporada Alta , que ofereix una ambiciosa programació tindrà lloc del 2 d’octubre al 8 de desembre i escull un format d’espectacle inaugural més popular i obert a la participació ciutadana, amb una proposta específica adaptada a la ciutat i de la qual en podran gaudir petits i grans. A aquest muntatge per a tots els públics el segueixen un total de 110 espectacles, en una programació que persegueix l’equilibri entre la producció i coproducció de nous espectacles 25 en total, la promoció de l’autoria catalana – 66 propostes-, la implicació amb la creació contemporània – 28 espectacles - i portar els millors muntatges internacionals al nostre país –40 produccions- de 21 països diferents.
Els espectacles del Temporada Alta es podran veure en 10 poblacions diferents i en fins a 30 escenaris de Salt, Girona i altres ciutats, que se sumen al festival. Estrenes del país, la creació contemporània, produccions pròpies i la programació estrangera més rellevant configuren una 24a edició de Temporada Alta.
El festival coprodueix i presenta amb internacionals propostes que s’estenen cada cop més per a la ciutat, i compten amb la implicació de col·lectius locals o públic, com la mateixa inauguració, una Cerimònia del foc als carrers de Girona, un muntatge de Roger Bernat sobre el judici de Hamlet, que es fa a l’antiga audiència de la ciutat, o Made in Girona: political mother, de Hofesh Shechter, en col·laboració amb l’Obra social de “la Caixa”. Temporada Alta lidera l’entrada d’espectacles internacionals al país, enguany amb l’estrena dels muntatges dels creadors més potents, com Declan Donnellan, Fabrice Murgia, Guy Cassiers, Oskaras Korsunovas, Peter Brook, William Kentridge o Claudio Tolcachir, entre d’altres. Temporada Alta, motor de producció de l’escena catalana, ofereix un gran nombre de produccions pròpies i coproduccions d’espectacles com Filla del seu pare, versió lliure de Hedda Gabler d’Aleix Aguilà i dirigida per Pau Miró, Patetisme Il·lustrat de Carles Santos, o Una altra pel·lícula de David Mamet dirigida per Julio Manrique. S’inicia el cicle Connexió Flandes, en col·laboració amb el Govern de Flandes, que mostra la qualitat i varietat de llenguatges que ens ofereix aquesta escena avui; i es manté Connexió Iberoamèrica, que aquest any ens acosta els nous muntatges de Claudio Tolcachir i Lagartijas tiradas al sol, entre d’altres. Juntament amb el Torneig de Dramatúrgia repeteix també la Setmana de la Dramatúrgia, trobada de professionals per consolidar i expandir la producció teatral del país. Els llenguatges contemporanis d’artistes consagrats també es donen la mà amb els nous valors un any més a la Setmana de Creació Contemporània, que portarà professionals de tot el món a Girona. A més, el festival aposta clarament per a la creació del país i contribueix en la producció o difusió de fins a 66 propostes d’autoria catalana de creadors com Lali Ayguadé, Llàtzer Garcia o Animal Religion. Les últimes novetats en teatre, dansa, circ, música i una aposta més clara pel cinema, a més de produccions pel públic familiar, consoliden Temporada Alta com el gran aparador de la tardor cultural del país.
Temporada Alta continua creixent i oferint les principals novetats de la temporada en arts escèniques a 10 poblacions diferents, 4 més que l’any passat (entre elles Torroella de Montgrí i Palafrugell), i fins a 30 escenaris, 7 més que en l’anterior edició. D’aquesta manera, el festival supera ja les fronteres metropolitanes de Girona per endinsar-se i expandint-se pel país. A grans trets, el festival potencia les seves línies programàtiques habituals i aposta per ampliar i donar més visibilitat a la creació escènica del nostre país produint i coproduint més espectacles, ara sota el segell de Temporada Alta,imostrant-los al costat de l’escena internacional. En aquesta edició, ara que Temporada Alta s’acosta al quart de segle, també es reforcen les aliances europees, que faciliten la coproducció internacional i la circulació d’espectacles, les produccions d’autoria catalana i de joves dramaturgs del país, la creació contemporània, la programació de cinema i la programació de propostes familiars i musicals. Es manté el cicle de teatre Connexió Iberoamèrica i s’incorpora una nova proposta, el Connexió Flandes.
L’àmplia programació contempla bona part de les grans figures internacionals de les arts escèniques contemporànies (Peter Brook i Marie-Hélène Estienne, Thomas Ostermeier, Declan Donnellan, Fabrice Murgia, Mickael Pennington, Oskaras Korsunovas, Ute Lemper, Guy Cassiers, Claudio Tolcachir etc), juntament amb alguns dels artistes espanyols més reconeguts (Rocío Molina, Alberto San Juan, José Antonio Portillo, etc). I també estrenes produïdes o coproduïdes pel festival d’alguns dels millors creadors actuals (Pau Miró, Roger Bernat, Lali Ayguadé etc). A més, enguany s’ha reforçat en la programació les noves dramatúrgies i la creació contemporània catalanes (Societat Doctor Alonso, Los Corderos, Carles Santos, Jordi Oriol, Ernesto Collado, Mal Pelo o Baro d’Evel com a exemples). Temporada Alta des de fa anys consolida el seu lideratge en ser el pont d’entrada a Catalunya, a la resta de l’estat i de vegades a Europa, de moltes produccions internacionals recents, tant dels noms consagrats de l’escena com de les noves veus. En aquesta 24a edició, el festival posarà a Catalunya al mapa escènic internacional amb 40 espectacles de fora, dels quals 29 són internacionals i 11 de la resta de l’Estat. De la programació de creadors consagrats, molts dels quals ja han passat pel festival, destaquen les propostes –gairebé totes elles estrenes a l’Estat espanyol o a Catalunya- de Peter Brook, el gran nom de l’escena internacional que torna a Temporada Alta per presentar, conjuntament amb la seva col·laboradora Marie-Hélène Estienne, The Valley of Atonishment; el lituà Oskaras Korsunovas que presentarà L’última cinta de Krapp; el sudafricà William Kentridge i la Handspring Puppet Company que portaran al festival Ubu i la comissió de la veritat, remuntat divuit anys després de la seva estrena; Declan Donnellan i la seva companyia Cheek By Jowl amb el text shakespearià Mesura per mesura; l’alemany Thomas Ostermeier amb l’adaptació d’una de les pel·lícules més conegudes de R.W Fassbinder El matrimoni de Maria Braun; o el belga Fabrice Murgia que presentarà Notre peur de n’être, en el marc de Connexió Flandes. A aquests noms s’hi sumen la companyia Baró d’Evel amb el seu nou espectacle Bèsties –coproducció del festival- i altres artistes destacats a nivell internacional com Mickael Pennington amb Anton Txèkhov, Ute Lemper amb Last tango in Berlin, Paolo Nani amb el seu gran èxit La carta, i la companyia italiana TPO amb Blue!. A més,Slava Polunin, considerat un dels millors clowns de la nostra època, torna al festival amb Slava’s SnowShow, espectacle que va exhaurir totes les entrades l’any 2009 i que ara programa fins a sis funcions. Temporada Alta també presenta – i en alguns casos coprodueix- alguns espectacles creats mitjançant la col·laboració d’artistes del país amb creadors internacionals. Alguns exemples d’aquest epígraf són Please continue, Hamlet, una creació de Roger Bernat amb l’artista suís Yan Duyvendak; W.W (We Women), de la companyia Sol Picó però creada amb la col·laboració de Shantala Shivalingappa (Índia), Minako Seki (Japó) i Julie Dossavi (Benín); UnDosTresUnDos del coreògraf català resident a Brussel·les Albert Quesada en col·laboració amb el ballarí hongarès Zoltán Vakulya i en coproducció amb el prestigiós festival Charleroi Danses; o la nova proposta de Los Corderos, La banda de la fi del món, creada amb l’artista danesa Pia Nielsen (Miss Q). L’escena teatral a Flandes és una de les més dinàmiques d’Europa des de fa unes quantes dècades. Temporada Alta ja fa anys que programa artistes del nivell de Jan Fabre, Sidi Larbi, Alain Platel o Peeping Tom, i ara, en col·laboració amb el Govern de Flandes, organitza aquest cicle perquè el públic pugui gaudir de la qualitat i varietat de llenguatges que ens ofereix l’escena flamenca actual. Guy Cassiers, un dels directors flamencs més internacionals, torna al festival per quarta vegada per presentar una perfomance creada en col·laboració amb l’IRCAM (Institut de rechèrche et coordination acoustique-numerique) francès, Le sec et l’humide, basada en la novel·la amb el mateix títol de l’autor americà Jonathan Littell. Actualment Cassiers treballa en un projecte sobre textos de Littell que inclou dos muntatges: Le sec et l’humide que presenta al festival i, de cara l’any 2016, una peça sobre l’obra Les beningnes. En el marc del cicle, també estrena a Catalunya Josse de Pauw, que va actuar el 2012 al festival dirigit precisament per Guy Cassiers. Ara, torna a Catalunya amb An old monk, on fa d’actor i director acompanyat de la composició musical de Kris Defoort. També forma part de l’escena flamenca que visita el festival la companyia Berlin, que arriba per primera vegada a Temporada Alta i ho fa amb l’espectacle Perhaps all the dragons. El muntatge és un dispositiu escènic amb 30 pantalles inspirat en la teoria dels sis graus de separació, que mostra trenta històries diferents que guien a l’espectador en aquesta instal·lació de format revolucionari. S’inclou també dins aquest cicle la peça UndosTresUnDos, de l’artista Albert Quesada, nascut a Catalunya però format i desenvolupant la seva carrera professional a Brussel·les. Després d’uns quants anys de ser porta d’entrada del teatre iberoamericà a Europa, l’any 2013 Temporada Alta va crear el cicle Connexió Iberoamèrica. Aquesta escena segueix sent un dels pols creatius més interessants del planeta i aquest cicle suposa un reconeixement especial a la seva incansable producció. Enguany es presenten 4 espectacles, tres d’ells de d’artistes d’Argentina i el quart vingut de Mèxic. Claudio Tolcachir és una de les veus més consolidades de l’escena teatral independent de Buenos Aires i ara feia uns anys que no visitava el festival. Després de La omisión de la familia Coleman (Temporada Alta 2007), Tercer Cuerpo (Temporada Alta 2009) i El viento en un violín (Temporada Alta 2010) torna al festival amb Dinamo, la seva darrera proposta, unint el seu talent amb els també directors Lautaro Perotti i Melisa Hermida. Presentat al Festival de Nàpols i al Festival d’Avignon, l’espectacle inaugura al Temporada Alta la seva gira europea. Repeteix també cartell per tercera vegada la companyia mexicana Lagartijas tiradas al sol, amb Está escrita en sus campos, un espectacle sobre la situació i la història del narcotràfic a Mèxic, barrejant el teatre documental més arriscat i colpidar – segell d’aquesta companyia- amb narcocorridos. La programació iberoamericana ens acosta també al creador argentí Pablo Messiez, que torna al Temporada Alta però aquesta vegada estrenant-se com a director amb dues obres, dos monòlegs interpretats per dones, dues peces separades en el temps, autònomes, però amb un plantejament molt proper: Las Plantas, una reflexió sobre la solitud en el món contemporani, i Los Bichos, la seva nova proposta que, estrenada al Festival de Buenos Aires 2015, arriba a l’Estat espanyol a través del festival. Temporada Alta aposta un any més pels artistes més innovadors i reconeguts de l’Estat espanyol, i presenta, entre d’altres, Rocío Molina acompanyada per la cantaora Rosario, “La Tremendita”, referents les dues del món flamenc contemporani; Alberto San Juan amb El teatro del barrio, que estrenarà El rey a Catalunya, i el català Joan Ollé dirigint La plaza del diamante amb Lolita Flores. Per altra banda, tornen al festival dos espectacles que ja l’han visitat dues vegades. Toni Gomila torna a presentar Acorar, i Ara Malikian i Yllana repeteixen amb PaGAGnini. A més, també es podran veure dues propostes de teatre per a públic familiar, Biblioteca de cuerdas y nudos, un espectacle de teatre visual de proximitat de José Antonio Portillo i Bag lady, de The Bag Lady Theatre i Malgosia Szkandera. En aquesta 24ena edició Temporada Alta promou i programa muntatges més vinculats a la ciutat i als ciutadans, o treballs amb col.lectius específics, seguint la línia més participativa i popular que proposa La cerimònia del foc, inauguració del festival. En aquesta línia, trobem la proposta del creador Roger Bernat que porta al festival l’espectacle Please Continue (Hamlet), representat ja en diferents teatres europeus i que arriba ara per primera vegada a Catalunya. Adaptada a la ciutat i amb l’escenari ideal de la Casa Pastors, l’antiga Audiència Provincial de Girona, l’obra presenta una revisió del judici de Hamlet amb un repartiment especial: a part dels actors, Roger Bernat proposa a professionals en actiu del món judicial, jutges, advocats, fiscals, un forense i un psicòleg, que es sumin a l’obra i participin al judici, creant així un espectacle únic que cada dia és diferent. En col·laboració amb l’Obra Social “la Caixa”, Temporada Alta estrenarà Made in Girona: political mother, del coreògraf israelià Hofesh Shechter. L’obra, que es presenta per primera vegada a l’Estat espanyol, compta amb la participació de ballarins i músics no professionals de Salt i Girona. I en aquesta mateixa línia programàtica, també es presenta Migranland, documental sobre el projecte Migranland, que Àlex Rigola va portar al festival l’any 2013 i que també comptava amb una forta participació ciutadana en el procés de creació. La situació econòmica actual condiciona l’escassa producció al nostre país i pocs mitjans en què aquesta es fa en el millor dels casos. Temporada Alta ha contribuït sempre a generar produccions que després de passar pel festival, segueixen temporada sovint als teatres de Barcelona i del país. Tot i que EL CANAL - Centre d’Arts Escèniques de Salt / Girona no està operatiu, gràcies a l’entesa entre l’Ajuntament de Girona, la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Girona, actualment el festival pot coproduir alguns dels principals espectacles del programa amb el seu propi segell. Enguany el festival produeix o coprodueix fins a 25 espectacles, entre ells algunes estrenes absolutes en el marc de Temporada Alta: La cerimònia del foc, de la companyia Carabosse; Una altra pel·lícula, de David Mamet i dirigida per Julio Manrique; Kokoro, de Lali Ayguadé; Andrei Rublev: una panicografia de Sociedat Doctor Alonso; Ventura de Cristina Clemente; Un tramvia anomenat desig de la companyia Les Antonietes; Patetisme Il·lustrat de Carles Santos; Sota la ciutat de Llàtzer Garcia; La banda de la fi del món de Los Corderos i Miss Q; L’empestat de Jordi Oriol; Nàufrags de Lluís Danés, Xavier Lloses, Josep Pedrals i Bikimel; Made in Girona: political mother del coreògraf Hofesh Shechter; o Filla del seu pare d’Aleix Aguilar.A més, Temporada Alta també participa en tres coproduccions internacionals, We need to talk de Roger Bernat, Bèsties de Baró d’Evel i El cinquè hivern de Mal Pelo. I presenta algunes produccions de Temporada Alta d’anys anteriors que segueixen representant-se amb èxit com per exemple Terra Baixa i Lluís Homar de Pau Miró i Lluís Homar o bé 30/40 Livingstone de Sergi López i Jorge Picó. Una nova generació d’autors catalans, de tots els estils i gèneres, ha pres el relleu amb èxit a l’escena teatral catalana, amb una nòmina cada cop més àmplia de joves dramaturgs. Des de Temporada Alta es fa una aposta clara per aquests nous creadors del país i de l’escena internacional, i també pels llenguatges que van marcant tendències i que ens mostren l’evolució del teatre contemporani. El festival contribueix aquest any en la projecció de fins a 66 propostes d’autoria catalana. La jove creació es fa molt present aquest any a la programació amb els nous espectacles de El Conde de Torrefiel, Lali Ayguadé, Albert Prat, Juan Pablo Miranda, Llàtzer Garcia, Aleix Aguilà, Les Antonietes, Albert Arribas o Animal Religion. Per potenciar i consolidar el creixement de l’autoria catalana, el festival organitza per segona vegada la Setmana de la Dramatúrgia que, sota la coordinació de Jordi Casanovas, reunirà a Girona un bon grup de dramaturgs. Amb les biografies teatrals com a tema principal de la trobada, hi participaran Guillem Clua, Marilia Samper, Pau Miró, Marc Rosich, Cristina Clemente, David Plana, Llàtzer Garcia, Marta Buchaca i Marc Angelet, a més de Jordi Casanovas i altres dramaturgs convidats. La programació específica de la Setmana de la Dramatúrgia inclou les representacions d’El matrimoni de Maria Braun de Thomas Ostermeier i d’An Old Monk de Josse de Pauw i Kris Defoort, dues propostes internacionals amb temàtica biogràfica i autobiogràfica. També repeteix, per cinquè any, el Torneig de Dramatúrgia Catalana, una competició amb fase prèvia, semifinals i final que s’ha consolidat ràpidament com una de les propostes més esperades pel públic i amb més èxit del festival. En aquesta cinquena edició seguim comptant amb una bona selecció d’autors participants: Aleix Aguilà, Gemma Brió, Clàudia Cedó, Alberto Ramos, Cristina Genebat, Ramon Madaula, Sergi Pompermayer i Estel Solé. Amb la voluntat de generar espectacles que potenciïn la jove dramatúrgia, el festival presentarà també per segona vegada l’espectacle Llibràlegs, que es podrà veure en 5 biblioteques de Girona, construït a partir de textos de Llàtzer Garcia, Marc Rosich, Victòria Spunzberg i Albert Arribas. Des de fa anys, un dels esforços principals del festival és fomentar la internacionalització dels artistes catalans, posant-los en contacte amb entitats i projectes de fora del país que facilitin el finançament i, alhora, la circulació i visibilitat internacionals de les seves propostes.Temporada Alta es situa cada cop més en el circuit internacional de festivals i teatres, creant aliances per la coproducció i exhibició més enllà de les nostres fronteres d’espectacles i generant, alhora, encontres artístics entre creadors internacionals i del país. Coincidint amb la Setmana de Creació Contemporània, des de l’any 2011 Temporada Alta organitza la Setmana de Programadors, on es concentren diversos espectacles amb l’objectiu de facilitar als programadors estrangers la visita al festival. Del 19 al 22 de novembre, el festival proposa produccions d’alguns grans artistes reconeguts internacionalment (Roger Bernat, Berlin, Baró d’Evel, Mal Pelo) al costat d’altres propostes del país que estan prenent embranzida a fora (Los Corderos, El Conde de Torrefiel, Xavier Bobés, Lali Ayguadé) i amb altres companyies joves que encara no han entrat en aquest mercat (Albert Quesada, Animal Religion). La Trobada de Programadors es fa en col·laboració amb AC/E (Acció Cultural Española) i amb la participació d’alguns dels principals teatres i equipaments internacionals, i porta a Girona una seixantena de professionals estrangers.
En aquesta edició Temporada Alta coprodueix amb socis internacionals l’espectacle We need to talk de Roger Bernat (coproduït amb el Teatro Municipal Maria Matos de Lisboa); Bèsties de Baro d’Evel (coproduït amb múltiples institucions europees que inclouen La Villette de París o el Théâtre National de Tolouse); i El cinquè hivern de la companyia gironina Mal Pelo en coproducció amb el Théâtre de la Ville de París, entre d’altres. També es presenten al festival dues altres produccions de creadors catalans amb participació a la producció d’institucions internacionals. És el cas de Please Continue (Hamlet) de Roger Bernat, amb coproducció de Le Phénix scène nationale de Valenciennes, Huis a/d Werf d’Utrecht i el Théâtre du GRÜ de Ginebra; i de UnDosTresUnDos d’Albert Quesada amb coproducció de Charleroi Dances. A més, aquest any el festival també participa en la producció de Made in Girona: politicat mother amb la companyia britànica de Hofesh Shechter i en col·laboració amb l’Obra Social La Caixa. Des de fa dos any els cinema ha anat guanyant cada vegada més presència al festival. A Temporada Alta 2015 es presenten nou produccions, de les quals destaquen Un dia perfecte per volar l’última pel.lícula de Marc Recha (pre-estrena a Catalunya); la preestrena mundial de L’artèria invisible, dirigida pel gironí Pere Vilà; i Los exiliados románticos, de Jonás Trueba. També destaquen dos pel·lícules amb una estreta vinculació amb el festival, el documental Migranland, sobre l’espectacle que va dirigir Àlex Rigola a Temporada Alta 2013, i The ONE project #1, dirigit per Blaï Mateu i Camille Decourtye (Baro d’Evel) i produït per Nanouk Films, Temporada Alta i l’Arts Sant Mònica, lloc on s’estrenarà el film. Com ja és habitual, es presenten també algunes propostes relacionades amb espectacles del festival: El matrimoni de Maria Braun de Rainer Werner Fassbinder, que es presentarà el mateix dia que la versió escènica proposada per Thomas Ostermeier, i Tiefland, una versió de Terra Baixa dirigida per Leni Riefenstahl, directora alemanya d’avantguarda de la primera meitat del segle XX i molt silenciada per la seva vinculació amb el règim nazi, que es presenta en paral·lel a l’espectacle Terra Baixa i Lluís Homar. A més, dins el centenari d’Orson Welles es presenta el clàssic Ciutadà Kane, que podem relacionar amb la lectura de la primera part de Pujol, president de Jordi Casanovas, que es llegirà dins les activitats de la Setmana de la Dramatúrgia del festival. Per complementar la programació es presenta una curiositat històrica, Hic Digitur Dei del cineasta català Antoni Martí, rodada el 1976 en un format molt lliure i a l’entorn de la primera edició del Festival Grec de Barcelona, organitzat pels col·lectius d’artistes de l’època i amb la transició i les ànsies de llibertat de rerefons. Per bé que Temporada Alta és sobretot un festival d’arts escèniques, també programa una àmplia oferta musical. Aquest any destaca especialment la presentació en primícia de La clau de girar el taller, l’últim treball del reconegut saltenc Adrià Puntí. Després de la presentació de l’espectacle BandBangBang l’any passat al festival, l’antiga ànima d’Umpah-Pah presenta de nou a Girona la seva àmplia varietat de registres. L’altra estrena absoluta en el marc de Temporada Alta és Ámame como soy, el nou disc de Niña Pastori. A més, l’alemanya Ute Lemper torna per quarta vegada al festival amb única actuació a Catalunya de l’espectacle Last Tango in Berlin, i Vinicio Capossela presenta “Quar’t de siécle” acompanyat per Cabo San Roque, estrena a l’Estat espanyol. En l’àmbit nacional, a part d’Adrià Puntí, Sílvia Pérez Cruz serà present al festival acompanyada d’un quartet de corda clàssic amb “entre cuerdas”, i Albert Pla, amb Fermín Muguruza i Refree ens portaran el seu últim espectacle musical Guerra, estrenat amb èxit al passat Grec de Barcelona. José Domingo presentarà Almería i Maria Rodés, amb Maria canta copla, farà una revisió personal del conegut gènere popular. En aquesta edició, i més que mai, un bon número d’espectacles de teatre i dansa presents al festival incorporen la música com a element essencial de la proposta. És el cas de PaGAGnini, La Tremendita amb Rocío Molina, i Cor de Teatre amb Allegro. També és el cas de Patetisme Il·lustrat, de Carlos Santos i An Old Monk, l’espectacle de l’actor i director Josse de Pauw acompanyat d’un grup de jazz. La banda de la fi del món de Los corderos i Miss Q és una producció pròpia del festival que també barrejarà música i creació contemporània. També en l’apartat d’espectacles familiars hi trobem propostes amb música com la proposta de Concerts per a nadons amb Suite num.1. Els batecs del cargol o el musical El Petit Príncep. Temporada Alta fa una clara aposta per arribar a tots els públics. Pels espectadors de 0 als 3 anys repeteix la producció del festival Concerts per a nadons, i els infants a partir de 3 anys podran gaudir de Bag Lady de The Bag Lady Theatre, Bleu! de DOT i Alone, de Manuel Sebastian. José Antonio Portillo presentarà Biblioteca de nudos y cuerdas, espectacle per a mainada d’entre 6 i 12 anys. A més, també es presenten els següents espectacles dirigits a un públic familiar: Rhum, de Martí Torras i Joan Montanyès ‘Monti’, Bèsties de Baró d’Evel, Enfila, S.A de Cia. Les Estampades, l’espectacle inaugural Cerimònia del foc de Carabosse, Slava’s Snowshow de Slava Polunin, El petit príncep d’Àngel Llàcer i Manu Guix, PaGAGnini d’Ara Milikian i Yllana i Allegro, de Cor de teatre. Temporada Alta continua explorant noves fórmules de finançament i de relació amb els sectors econòmics i socials del territori. En aquest sentit la Fundació La Ciutat Invisible, impulsada fa gairebé dos anys per Bitó Produccions i el propi festival, té tres objectius: crear un espai de pensament, trobar noves formes de finançament del festival i buscar noves formes de relació entre festival i públic. D’aquesta manera, la Fundació proposa unes jornades que volen explorar el futur de la relació entre cultura i educació sota el títol “Què vol dir educar ciutadans cultes?. El Cercle, secció de la fundació, ha treballat durant els últims mesos amb un equip d’empresaris per fomentar la trobada entre cultura i empresa. A més, l’aportació econòmica dels empresaris que formen part d’El Cercle ha permès pagar un dels espectacles internacionals de la programació d’aquest any, en concret, l’espectacle Ubu i la comissió de la veritat de William Kentridge. També dins la Fundació La Ciutat Invisible trobem el Club Ciutat de La Ciutat Invisible, que funciona des de 2013 i ofereix dret preferent a la compra d’entrades del festival i invitacions per a activitats culturals, xerrades, trobades i visites guiades, entre d’altres. L’objectiu principal del club és ser no només una associació d’espectadors sinó buscar una nova formula de relació entre públic, artistes i programadors, per aconseguir crear espectadors actius i participatius.
En aquesta edició Temporada Alta coprodueix amb socis internacionals l’espectacle We need to talk de Roger Bernat (coproduït amb el Teatro Municipal Maria Matos de Lisboa); Bèsties de Baro d’Evel (coproduït amb múltiples institucions europees que inclouen La Villette de París o el Théâtre National de Tolouse); i El cinquè hivern de la companyia gironina Mal Pelo en coproducció amb el Théâtre de la Ville de París, entre d’altres. També es presenten al festival dues altres produccions de creadors catalans amb participació a la producció d’institucions internacionals. És el cas de Please Continue (Hamlet) de Roger Bernat, amb coproducció de Le Phénix scène nationale de Valenciennes, Huis a/d Werf d’Utrecht i el Théâtre du GRÜ de Ginebra; i de UnDosTresUnDos d’Albert Quesada amb coproducció de Charleroi Dances. A més, aquest any el festival també participa en la producció de Made in Girona: politicat mother amb la companyia britànica de Hofesh Shechter i en col·laboració amb l’Obra Social La Caixa. Des de fa dos any els cinema ha anat guanyant cada vegada més presència al festival. A Temporada Alta 2015 es presenten nou produccions, de les quals destaquen Un dia perfecte per volar l’última pel.lícula de Marc Recha (pre-estrena a Catalunya); la preestrena mundial de L’artèria invisible, dirigida pel gironí Pere Vilà; i Los exiliados románticos, de Jonás Trueba. També destaquen dos pel·lícules amb una estreta vinculació amb el festival, el documental Migranland, sobre l’espectacle que va dirigir Àlex Rigola a Temporada Alta 2013, i The ONE project #1, dirigit per Blaï Mateu i Camille Decourtye (Baro d’Evel) i produït per Nanouk Films, Temporada Alta i l’Arts Sant Mònica, lloc on s’estrenarà el film. Com ja és habitual, es presenten també algunes propostes relacionades amb espectacles del festival: El matrimoni de Maria Braun de Rainer Werner Fassbinder, que es presentarà el mateix dia que la versió escènica proposada per Thomas Ostermeier, i Tiefland, una versió de Terra Baixa dirigida per Leni Riefenstahl, directora alemanya d’avantguarda de la primera meitat del segle XX i molt silenciada per la seva vinculació amb el règim nazi, que es presenta en paral·lel a l’espectacle Terra Baixa i Lluís Homar. A més, dins el centenari d’Orson Welles es presenta el clàssic Ciutadà Kane, que podem relacionar amb la lectura de la primera part de Pujol, president de Jordi Casanovas, que es llegirà dins les activitats de la Setmana de la Dramatúrgia del festival. Per complementar la programació es presenta una curiositat històrica, Hic Digitur Dei del cineasta català Antoni Martí, rodada el 1976 en un format molt lliure i a l’entorn de la primera edició del Festival Grec de Barcelona, organitzat pels col·lectius d’artistes de l’època i amb la transició i les ànsies de llibertat de rerefons. Per bé que Temporada Alta és sobretot un festival d’arts escèniques, també programa una àmplia oferta musical. Aquest any destaca especialment la presentació en primícia de La clau de girar el taller, l’últim treball del reconegut saltenc Adrià Puntí. Després de la presentació de l’espectacle BandBangBang l’any passat al festival, l’antiga ànima d’Umpah-Pah presenta de nou a Girona la seva àmplia varietat de registres. L’altra estrena absoluta en el marc de Temporada Alta és Ámame como soy, el nou disc de Niña Pastori. A més, l’alemanya Ute Lemper torna per quarta vegada al festival amb única actuació a Catalunya de l’espectacle Last Tango in Berlin, i Vinicio Capossela presenta “Quar’t de siécle” acompanyat per Cabo San Roque, estrena a l’Estat espanyol. En l’àmbit nacional, a part d’Adrià Puntí, Sílvia Pérez Cruz serà present al festival acompanyada d’un quartet de corda clàssic amb “entre cuerdas”, i Albert Pla, amb Fermín Muguruza i Refree ens portaran el seu últim espectacle musical Guerra, estrenat amb èxit al passat Grec de Barcelona. José Domingo presentarà Almería i Maria Rodés, amb Maria canta copla, farà una revisió personal del conegut gènere popular. En aquesta edició, i més que mai, un bon número d’espectacles de teatre i dansa presents al festival incorporen la música com a element essencial de la proposta. És el cas de PaGAGnini, La Tremendita amb Rocío Molina, i Cor de Teatre amb Allegro. També és el cas de Patetisme Il·lustrat, de Carlos Santos i An Old Monk, l’espectacle de l’actor i director Josse de Pauw acompanyat d’un grup de jazz. La banda de la fi del món de Los corderos i Miss Q és una producció pròpia del festival que també barrejarà música i creació contemporània. També en l’apartat d’espectacles familiars hi trobem propostes amb música com la proposta de Concerts per a nadons amb Suite num.1. Els batecs del cargol o el musical El Petit Príncep. Temporada Alta fa una clara aposta per arribar a tots els públics. Pels espectadors de 0 als 3 anys repeteix la producció del festival Concerts per a nadons, i els infants a partir de 3 anys podran gaudir de Bag Lady de The Bag Lady Theatre, Bleu! de DOT i Alone, de Manuel Sebastian. José Antonio Portillo presentarà Biblioteca de nudos y cuerdas, espectacle per a mainada d’entre 6 i 12 anys. A més, també es presenten els següents espectacles dirigits a un públic familiar: Rhum, de Martí Torras i Joan Montanyès ‘Monti’, Bèsties de Baró d’Evel, Enfila, S.A de Cia. Les Estampades, l’espectacle inaugural Cerimònia del foc de Carabosse, Slava’s Snowshow de Slava Polunin, El petit príncep d’Àngel Llàcer i Manu Guix, PaGAGnini d’Ara Milikian i Yllana i Allegro, de Cor de teatre. Temporada Alta continua explorant noves fórmules de finançament i de relació amb els sectors econòmics i socials del territori. En aquest sentit la Fundació La Ciutat Invisible, impulsada fa gairebé dos anys per Bitó Produccions i el propi festival, té tres objectius: crear un espai de pensament, trobar noves formes de finançament del festival i buscar noves formes de relació entre festival i públic. D’aquesta manera, la Fundació proposa unes jornades que volen explorar el futur de la relació entre cultura i educació sota el títol “Què vol dir educar ciutadans cultes?. El Cercle, secció de la fundació, ha treballat durant els últims mesos amb un equip d’empresaris per fomentar la trobada entre cultura i empresa. A més, l’aportació econòmica dels empresaris que formen part d’El Cercle ha permès pagar un dels espectacles internacionals de la programació d’aquest any, en concret, l’espectacle Ubu i la comissió de la veritat de William Kentridge. També dins la Fundació La Ciutat Invisible trobem el Club Ciutat de La Ciutat Invisible, que funciona des de 2013 i ofereix dret preferent a la compra d’entrades del festival i invitacions per a activitats culturals, xerrades, trobades i visites guiades, entre d’altres. L’objectiu principal del club és ser no només una associació d’espectadors sinó buscar una nova formula de relació entre públic, artistes i programadors, per aconseguir crear espectadors actius i participatius.
Venda d’entrades: Del 5 al 8 de setembre: venda preferent per als socis d’El Club CT (més informació a www.ciutatinvisible.org . A partir del 8 de setembre: venda d’entrades i paquets de tots els espectacles (al web del festival i a les taquilles dels teatres)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada