30 de jul. 2009

la crisi fa baixa els lectors de diaris, revistes i suplements

(Ràdio Sarrià) El consum de diaris, revistes i suplements ha baixat a Catalunya de l'ordre d'un 0,3% cada trimestre des d'agost del 2008 a causa de la crisi econòmica, segons la tercera onada 2009 del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, elaborat per la Fundació d'Audiències de la Comunicació i la Cultura (FACC). El director tècnic de la FACC, Lluis Tolosa, ha explicat que baixa de manera gradual i generalitzada el nombre de lectors de premsa escrita tot i un augment de la població de 115.000 persones més grans de 14 anys. El número absolut de lectors en tots els mitjans de comunicació ha crescut a causa de l'augment poblacional, però aquest increment no és proporcional a la quantitat de consumidors. "La clau és que la població creix de pressa i el consum no creix tan de pressa". el percentatge de lectors de diaris ha baixat del 43,2% al 42,2% en una mica menys d'un any. Aquesta baixada és d'1,3 punts en el cas dels suplements i de 0,7 punts en el cas de la revistes.
Segons les dades absolutes, 2,6 milions de catalans llegeix diaris diàriament, la majoria homes amb un 60,1%, d'entre 25 i 44 anys, de classe mitjana 48,8%, un perfil que en el cas dels suplements respon a un públic més repartit entre els dos gèneres, classes socials i que oscil·la entre 25 i 64 anys.
Mentre que el públic de les revistes és majoritàriament femení amb un 53,3%, d'entre 25 i 44 anys , 43,1% i de classe mitjana 50,5%. Segons les dades entre un 40% i 50% dels lectors de premsa escrita ho fa en català.
En aquesta tendència a la baixa, la ràdio i la televisió s'han mantingut estables enaproximadament l'últim any amb una variació nul·la o escassa. Aquesta situació s'ha produït també en els cinemes, amb un augment d'escasses dècimes.
Els oients de ràdio, 3,4 milions a Catalunya, són majoritàriament homes , amb un 53,4%, amb una franja d'edat especialment important entre persones de 25 i 44 anys , 42,5% i es tracta de persones de classe mitjana 51,1% mentre que la TV ha tingut 5,8 milions d'espectadors, estant bastant repartits entre homes i dones d'entre 25 i 44 anys , 39% i classe mitjana 50,1%.
I els mitjans més beneficiats per aquesta crisi han estat internet un 5,2% i la telefonia mòbil,un 8,9% que han crescut, des del baròmetre d'agost del 2008, un 5,2% i un 8,9%.
Pel que fa al cinema augmenta el número de catalans que van a veure comèdies al cine passa del 36% al 41,2%