26 d’oct. 2009

La Fundació Dalí adquireix un oli de la primera època de l'artista amb dues obres pintades

Nimfes i senyoretes a la font d’un jardí de Salvador Dalí
"Figura d'Esquena" de Salvador Dalí

(Ràdio Sarrià) La Fundació Gala-Salvador Dalí ha presentat avui l'última obra adquirida de l'artista empordanès, un oli pintat per les dues cares titulat "Figura d'esquena" a l'anvers i "Nimfes i senyoretes a la font d'un jardí" al revers. L'obra formava part d'una col·lecció particular i podrà veure's al Museu Dalí de Figueres a partir de mitjan novembre a la Sala de les Peixeteries. Aquesta obra de Dalí, ha explicat la directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, no ha estat mostrada al públic des de 1925, amb l'excepció de l'antològica de l'Any Dalí, al Palacio Grassi de Venècia (Itàlia). Aguer ha comentat que portaven negociant amb els propietaris des de 2004. Les dues pintures comparteixen el mateix suport, un cartró pintat per les dues cares. "Dalí tenia moltes ganes de pintar i poc material per fer-ho", ha explicat el director del Teatre-Museu Dalí, Antoni Pitxot, qui ha assegurat que era habitual que l'artista reutilitzarà els cartrons per pintar els seus quadres. La primera obra feta de les dues data de 1921, quan Dalí només tenia 17 anys, i és la de "Nimfes i senyoretes a la font d'un jardí", en què es representa "una escena lúdica de gran lirisme", ha explicat Pitxot. Les nimfes es banyen en una gran font, flanquejada per dues fileres d'arbres, i el pintor capta un moment d'aquest bany ritual. Pitxot ha descrit de manera detallada el quadre i ha recordat la influència que tenien en aquest moment sobre Dalí altres artistes com ara Ismael Smith, Marià Andreu i Néstor Martín-Fernández de la Torre.L'altra cara del cartró presenta un retrat d'Anna Maria, la germana de Dalí, i data de 1925. 'Figura d'esquena' pot inscriure's estèticament en el corrent italianitzat de "tornada a l'ordre", ha assegurat Pitxot. L'artista va pintar aquest retrat de la seva germana durant l'època de vacances. Aquesta obra, presenta a més, bastantes similituds amb la de "Noia seguda", pintada el mateix any i que actualment pertany a la col·lecció del Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia de Madrid. En el retrat es pot veure Anna Maria com a imatge central i única, seguda en un tamboret embolicat en un drap blanc, va descriure el director. "El pintor centra la seva atenció en les formes espirals perfectament estructurades dels tirabuixons del pèl de la seva germana", ha comentat.