9 d’oct. 2009

Salut aprova el Pla d'Innovació d'Atenció Primària i Salut Comunitària

(Ràdio Sarrià) Segons el departament de Salut el pla millorarà les condicions d’accés als usuaris/es, reduirà els temps d’espera entre consultes i fomentarà l’autonomia organitzativa dels centres. El Pla potencia el lideratge i les competències de la infermera i amplia el perfil competencial del metge/essa de família i millorarà les condicions laborals i la conciliació familiar dels treballadors dels centres.
Aquest pla es començarà a implantar de forma progressiva, a tot Catalunya, a partir de 2010. El consell de Direcció del Servei Català de la Salut ha aprovat el Pla d’innovació d’atenció primària i salut comunitària que permetrà la modernització progressiva dels serveis d’atenció primària a Catalunya i introduirà una nova manera de prestar aquests serveis, perquè resultin més accessibles i resolutius, amb la participació i implicació dels professionals i dels proveïdors. L’atenció primària és la porta d’accés de la ciutadania a la xarxa pública de salut. Segons dades de la darrera ESCA (Enquesta de salut de Catalunya) del 2006, el 86% de la població ha visitat, almenys una vegada en un any, un professional de la salut, i les visites al metge/sa de capçalera són les més freqüents entre la població adulta (72’2%) i entre la població infantil les visites al pediatre (84’9%). Al voltant del 17’8% de la població adulta i el 14’5 de la pediàtrica, manifesta haver visitat a la infermera al menys una vegada en el darrer any. El Pla d’Innovació permetrà que el sistema sanitari es centri més en el malalt i en el procés de la seva malaltia, on l’atenció primària i l’hospitalària treballaran d’una manera més integrada. Millora de l’accessibilitat
La implantació del Pla facilitarà a la ciutadania un accés més àgil als serveis que ofereix l’atenció primària. En aquest sentit es treballarà perquè el ciutadà/na pugui ser atès –de forma presencial o virtual- en el mateix dia, si així ho requereix el tipus de problema que presenta. El temps d’espera per ser atès amb visita preferent (demanda d’atenció que requereix una resposta diagnòstica o terapèutica en un termini més breu que l’habitual) per un servei especialitzat bàsic, o per accedir a una prova complementària indicada pel professional de referència de l’equip de salut, de forma pactada amb el professional especialista, hauria de disminuir progressivament fins a arribar a un termini no superior als 15 dies. En l’àmbit de l’accessibilitat el Pla generarà noves dinàmiques de funcionament de les agendes dels professionals identificant les demandes programades, possibilitant la incorporació d’altres no previstes, eliminant les demandes de tipus burocràtic i generant espais específics per a l’atenció no presencial. També permetrà un millor accés per mitjà del telèfon i d’Internet per consultar els professionals del centre de salut i la resta de professionals i serveis de la xarxa sanitària d’ús públic. La implantació de la història clínica compartida i de la recepta electrònica, a més de potenciar l’ús de les noves tecnologies, permetrà solucionar molts dels problemes generats actualment per l’excés de carrega burocràtica en l’activitat assistencial.
El ciutadà/na podrà escollir el seu metge/ssa i infermera d’atenció primària, el seu centre de salut i els serveis especialitzats d’acord amb els seus professionals de referència d’atenció primària, els quals l’ajudaran a fer els contactes amb el sistema sanitari. A l’hora el ciutadà també serà responsable del manteniment de la seva salut i els professionals dels centres de salut l’ajudaran a aconseguir-ho.S’oferirà més informació als usuaris/es sobre els serveis i recursos del sistema sanitari, sobre les dades curriculars dels professionals de referència dels equips de salut, sobre l’accés a les dades de la història clínica personal i sobre horaris d’atenció ordinària, urgent, domiciliaria, social i administrativa.
El Pla potencia el lideratge i les competències de la infermeria i amplia el perfil competencial del metge/essa de família i les tasques de les auxiliars d’infermeria. El paper del professional d’atenció al ciutadà també es veurà reforçat amb processos més estandaritzats i amb una atenció més personalitzada.
Els centres hauran de dissenyar estratègies i accions que potenciïn el concepte de conciliació de la vida professional i la vida familiar dels seus treballadors, i flexibilitzar els règims de dedicació laboral en funció de les necessitats i les disponibilitats dels equips. Aquesta flexibilitat s’ha de traduir en un diversificació de les jornades contractuals i dels horaris que permeti que els professionals puguin treballar als matins i a les tardes a partir de diferents fórmules de distribució de la jornada laboral. Una altra novetat que planteja el Pla és desenvolupar una atenció proactiva cap a les persones amb grans necessitats de salut per afavorir una millor qualitat de vida possibilitant la permanència en el seu domicili i disminuir les seves necessitats d’atenció hospitalària.