13 de maig 2010

Adif ha iniciat les obres d'instal·lació del tercer carril Girona-Figueres de la línia d'ample convencional ferroviàri


(Ràdio Sarrià) Adif ha iniciat les obres d'instal·lació del tercer carril en els 41 km del tram Girona-Figueres de la línia d'ample convencional Barcelona-Portbou per a la seva explotació en ample internacional. La primera fase dels treballs que s'han iniciat la passada nit, es desenvoluparà en un trajecte d'aproximadament 12 km entre les estacions de Girona i Flaçà. Les operacions comprenen la col·locació de 41.000 m de carril. Aquests treballs es realitzen entre el Centre Logístic ferroviari de Girona i la connexió amb la nova variant ferroviària de Figueres, que executa el Ministeri de Foment. La complexitat tècnica d'aquestes operacions, que es duen a terme en l'àmbit de la plataforma ferroviària i amb la utilització de maquinària especialitzada, així com la necessitat de compatibilitzar-les amb l'explotació, ha portat a Adif a realitzar un intens esforç tècnic, humà i de planificació per executar les feines en horari nocturn. Aquestes obres s'emmarquen en el projecte d'adaptació i tractament integral del tram Girona-Figueres de la línia d'ample convencional Barcelona-Portbou, que suposa una inversió superior a 93,8 milions d'euros. Aquesta actuació també permet modernitzar la infraestructura d'ample convencional amb l'objectiu d'optimitzar els seus paràmetres de fiabilitat i seguretat, la qual cosa redundarà en una significativa millora de l'explotació ferroviària.
D'aquesta manera, i de forma prèvia a la instal·lació del tercer carril, s'ha dut a terme la modernització de la via en el tram Girona-Vilamalla, mitjançant la col·locació de 62.000 m de nou carril de 60 kg/m i 65.000 travesses del tipus AM-05, aptes per als amples convencional i internacional. També s'ha realitzat la renovació de 56.000 m3 de balast (capa de pedra que sosté la via), així com el muntatge de nous aparells de via (desviacions, encarriladoras, aparells de dilatació, etc.).En el marc d'aquestes operacions de modernització de la infraestructura, també s'estan executant les obres de reforç dels trams metàl·lics que salven els rius Onyar, Ter i Fluvià, consistents en la col·locació d'un perfil metàl·lic al llarg de tota l'estructura. Paral·lelament, s'han executat les actuacions d'obra civil, comcom a edificis tècnics i canalitzacions, per a les instal·lacions de seguretat i comunicacions a les estacions de Girona Mercaderies, Girona Viajeros, Flaçà, Sant Miquel de Fluvià i Vilamalla. També s'està duent a terme la línia de cablatge i les proves tècniques de comprovació de la concordança entre els nous dispositius i els trens. Aquestes noves instal·lacions es posaran en servei completament durant el pròxim estiu. Igualment, s'està procedint a la instal·lació del nivell 1 del sistema de gestió de tràfic ERTMS, l'utilitzat en les infraestructures d'alta velocitat. D'altra banda, s'estan executant els treballs de renovació del sistema d'electrificació, consistents en l'execució de nous pals i la col·locació de nou fil de contacte entre Girona i Vilamalla.
El projecte d'adaptació integral del tram Girona-Figueres també representa una significativa millora de la permeabilitat de la infraestructura ferroviària, gràcies a l'ampliació de passos inferiors a Camallera i la construcció de tres passos nous, un a Celrà i dos a Flaçà, aptes per al trànsit de vehicles i el trànsit de vianants. Aquesta actuació té caràcter d'obra per compte de l'Estat i es realitza dins del Contracte Programa subscrit per Adif. Així mateix, és cofinançada pels Ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropeas de Transporte) en el període 2007-2013 amb una ajuda de 6,1 milions d'euros.