9 d’oct. 2014

Temporada Alta es converteix un any més en punt de trobada dels grans noms internacionals de les arts escèniques

Ràdio Sarrià.
El Vestit
La programació internacional és un dels eixos principals de Temporada Alta. Com a festival de país,ja fa anys que es caracteritza per ser porta d’entrada a Catalunya, a la resta de l’Estat i de vegades a Europa, de moltes produccions internacionals,tant dels noms consagrats de l’escena internacional com de les noves veus que van despuntant a diversos països. Aquesta programació té un triple objectiu: que el públic català estigui al dia de les noves produccions i dels nous corrents escènics internacionals, ajudar a posar Catalunya en el mapa de l’escena internacional i ser un reclam perquè els professionals i els afeccionats de les arts escèniques visitin les nostres ciutats. Aquest any,el festival encara és més internacional que mai i comptarà amb 26 espectacles defora de l’Estat espanyol.De la nòmina de creadors internacionals consagrats, molts dels quals ja han passat pel festival, destaca la proposta de Peter Brook que torna a Temporada Alta amb una nova versió, en aquest cas musical i en anglès, del primer espectacle que hi va portar, El vestit (Le costume). Brook és un dels mestres europeus indiscutibles del teatre dels darrers cinquanta anys, història viva del teatre i un dels directors més representats al festival. Ara tornaa Temporada Alta juntament amb Marie Hélène Estienne i Franck Krawczyk per estrenar a l’Estat espanyol una versió amb música del clàssic sud-africà de Can Themba.El festival torna a rebre el director polonès Kristyan Lupa, un dels màxims referents de l’escena polonesa, que arriba després de la seva estrena a Polònia amb Tala de Thomas Bernhard, un dels autors que ha proporcionat més èxits al festival. L’espectacle, que compta amb un text implacable i crític, posa en dubte l’ús de la cultura a través d’un sopar amb la classe burgesa austríaca, un cop de puny a les classes socials que ajudarà a replantejar què ha de ser la cultura.També torna el suís Christoph Marthaler, un altre dels grans artistes europeus indiscutibles i l’home que ha canviat el concepte del teatre musical al món. Presentarà una peça de cambra, King Size,on demostra que un llit d’hotel pot inspirar tot un món musical i teatral. Serà la quarta visita del gran mestre suís al festival després de Maeterlinck, Platz Mangel i Els viatges de Lina Bögli.
Per altra banda, el lituà Oskaras Korsunovas arriba per quart any consecutiu, aquest cop amb la seva versió de La gavina de Txékhov. Un altre clàssic rus després d’Els baixos fons de Gorki presentat a Temporada Alta 2013. L’artista lituà ja s’ha convertit en un dels directors més habituals del festival els darrers anys.El festival, obre la porta a Romeo Castellucci, director italià que trepitja per primera vegada Girona amb el seu últim espectacle Juli Cèsar. Trossos (Giulio Cesare. Pezzi Staccati). L’espectacle, una performance basada en escenes del muntatge inspirat en el Juli Cèsar de Shakespeare que va crear el 1997, trenca tot tipus de convencions entre el teatre, el cos i la vida a través de les  noves tecnologies. Tres escenes impactants que seran, de ben segur, una bona car­ta de presentació al públic gironí. Poques vegades Temporada Alta ha unit en una mateixa programació tants noms internacionals. Jan Fabre torna a Temporada Alta amb un altre dels solos que el creador belga periòdicament re­gala als seus ballarins més propers. Serà el sisè que presenta al festival després de Quando l’uomo principale è una donna, L’ange de la mort, Another Sleepy Dusty Delta Day, Preparatio Mortis i Drugs kept me alive. Aquest any presenta Espera, espe­ra, espera... (pel meu pare) (Attends, attends, at­tends... (pour mon père) on coreografia a Cédric Charron, un dels seus ballarins i col·laboradors més propers amb qui ha treballat els darrers anys. Per la seva banda, Alain Platel arriba amb els Ballets C de la B, i torna a Temporada Alta amb 13 músics congolesos i la prodigiosa veu del contra tenor Serge Kakudji per bastir aquest Coup Fatal, que barrejant música barroca i música popular africana crea un mestissatge musical i escènic que ja va sorprendre el públic el passat Festival d’Avignon. Aquests dos grans noms de la dansa compartiran cartell amb una de les ballarines de contemporània més rellevants dels escenaris italians, Raffaella Giordano, de la companyia Sosta Palmizi, que presenta la peça L’incontro conjuntament amb María Muñoz de Mal Pelo, una de les grans ballarines del nostre país. Juntes ens proposen una trobada entre dos universos coreogràfics madurs i independents que ambdues van iniciar als anys vuitanta. La seva forta presència en escena, donarà com a resultat un espectacle intens i sorprenent. Shantala Shivalingappa, ballarina d’origen indi i deixeble de Pina Bausch que ja ens va visitar el 2012 amb Play, un espectacle conjunt amb Sidi Larbi Cherkaoui, ens presenta enguany una peça amb el compositor i músic català Ferran Savall. IMPRO - Concert for a dancer és una estrena que es podrà veure un únic dia al Teatre de Salt on el compositor d’arrel mediterrània tocarà a Shivalingappa i es deixarà embolcallar pels seus aires orientals. Aquest any el festival fa una aposta per l’òpera. El sud-africà Brett Bailey ens acosta la seva particular visió de l’òpera Macbeth de Giuseppe Verdi, interpretada per 12 cantants negres i on el drama es trasllada al centre de l’Àfrica post-colonial, en un dels grans espectacles del festival enguany. L’artista multidisciplinar sud-africà que treballa a cavall entre les arts escèniques i les arts plàstiques, i que comença a ser un habitual dels grans festivals europeus i mundials, es presenta per primer cop al Festival Temporada Alta amb la seva particular posada en escena de l’òpera Macbeth de Verdi, ambientada al Congo actual, en un context de lluites ètniques i tràfic d’armes. Un artista per descobrir que es presenta per primera vegada a l’Estat espanyol i que portem a Europa amb el Festival d’Automne de París, el Barbican de Londres,el Festival de Viena, entre altres. La programació de circ en aquesta edició ens acosta una de les escoles de més tradició, la nòrdica, però segurament més desconeguda del públic català. Cirkus Cirkör arriba des de Suècia per fer la seva presentació amb Knitting Peace (Teixint la pau), un espectacle de gran format inèdit a l’Estat espanyol que s’estrena avui al Teatre Municipal de Girona. El muntatge, utilitza la metàfora de les llanes i els cabdells per fer referència a la  incomunicació actual a  traves d’acrobàcies visuals, precisió, seducció i ens convida a desfer tots aquests nusos preestablerts. Paolo Nani és el gran clown italià i es presenta a Temporada Alta amb el seu èxit, La carta, que ja ha voltat per mig món en els seus vint-i-dos anys d’història. Una sola escena interpretada en multitud de registres diferents provoca les riallades contínues del públic.