20 de març 2015

L'Associació d'Hostaleria, Turisme i Restauració de Girona presenta la 35a Setmana Gastronòmica Gironina

Ràdio Sarrià.
L’Associació d’Hostaleria, Turisme i Restauració de Girona (AHTRG), engega la que serà la 35ena edició de la Setmana Gastronòmica Gironina (SGG), la mostra culinària més antiga de tot Catalunya. Amb l'objectiu de promoure la cuina local oferint menús gastronòmics especials, per a tot tipus de paladars i butxaques i amb la voluntat de promocionar l’alt i variat nivell de la nostra gastronomia. La Setmana Gastronòmica Gironina, vol donar a conèixer les actuals tendències gastronòmiques així com les noves i futures corrents culinàries de la nostra cuina.
La Setmana Gastronòmica gironina  se celebrarà des del divendres 17 d’abril  fins al diumenge 26 d’abril i participaran 52 restaurants que elaboraran i serviran els seus millors menús, maridats amb els vins més adients per tal de contribuir a fer de la 35ena Setmana Gastronòmica.
El President, Josep Carreras ha destacat que “és un orgull presidir una associació que gestiona una setmana gastronòmica amb tanta història. Avui, és un dia de celebració.” Des de l’AHTRG, es treballa amb la ferma convicció que la Setmana Gastronòmica Gironina és una proposta seria i consolidada. Els seus 35 anys d’història ho certifiquen i esdevé una activitat promocional molt important pel nostre col·lectiu així com de la mateixa ciutat de Girona. D’aquesta manera, es contribueix activament i directament al reconeixement de la mateixa com a una “destinació gastronòmica”. Enguany, per celebrar i commemorar el 35è aniversari de l’esdeveniment, l’AHTRG va començar a treballar pels preparatius de la Setmana Gastronòmica el passat mes de novembre quan, juntament amb l’àrea d’Educació de l’Ajuntament de Girona i del Programa de Recursos Educatius, de l’Associació de Naturalistes de Girona i amb el Mercat del Lleó de Girona; es va duu a terme una campanya pedagògica amb alumnes d’entre 10 i 12 anys de 5 escoles de la demarcació amb l’objectiu d’instruir i inculcar valors nutritius i alimentaris als escolars de la ciutat. Aquesta campanya, que es va presentar sota el nom de “de VAT al mercat: Veure, Aprendre i Transformar” i tenia com a principal objectiu, mostrar, ensenyar i explicar, com els cuiners dels restaurants de l’AHTRG cada dia treballen amb els productes de proximitat, que els escolars havien vist durant la seva visita al Mercat. Al mateix moment, se’ls hi explicava la importància de seguir una alimentació equilibrada, així com de realitzar una compra justa, contribuint així a la sostenibilitat del territori. El vicepresident de restauració, Jordi Armengol, ha destacat que “la feina pedagògica per tal que els nens aprenguin a menjar i cuinar productes de proximitat i aprenguin a estimar els procediments de la nostra cuina.”Per aquesta primera edició, es va escollir “el peix” com a producte vertebrador de les jornades amb la intenció de conscienciar a la població de la importància de mantenir una pesca i un consum de peix sostenible. A part, els explicàvem les propietats nutritives i les característiques de 8 peixos que, segurament, coneixen poc: sard, pagell, pop, calamar, seitó, bonítol, sorell i el barat. A més, al finalitzar, rebien un dossier informatiu amb imatges i explicacions sobre “els peixos”, que s’havien vist i treballat durant la visita.
Una de les novetats d'aquesta edició és que els alumnes participants en les visites participaven en el disseny del cartell promocional de la 35ena Setmana Gastronòmica Gironina. Un jurat, format per la Regidora d’Educació i Esports de l’Ajuntament de Girona, la Sra. Isabel Muradàs; la Sra. Lluïsa Bonal, tècnica de l’àrea d’Educació de l’Ajuntament i secretaria sense vot; Sr. Rui Gomes, artista; Sr. Josep Carreras, President de l ́AHTRG; el Sr. Àngel Garcia, vocal de l ́AHTRG i Dolors Garcia del món educatiu, varen escollir d’entre prop de 140 propostes el que apareixerà en els cartells que anunciaran l’edició d’engany de la 35ena Setmana Gastronòmica Gironina. Precisament, aquest matí s’ha anunciat el nom del guanyador. Sota el pseudònim de “Christian”, Antonio Heredia, l’alumne ha dissenyat l’obra “Al foc” on hi surt escenificada una vitroceràmica a punt per cuinar. El guanyador s’ha endut un xec valorat amb 300€ per bescanviar amb un àpat a qualsevol dels establiments associats a l ́AHTRG. Ha dit que el seu dibuix representa “el dibuix és una cassola al foc, perquè és el més important de la cuina. I hi haig posar una tapa perquè no s’escapi l’escalfor.”La resta de creacions presentades seran exposades als restaurants adherits a l’associació.
Per la seva banda, l’Alcalde, Carles Puigdemont, ha manifestat que “la Setmana Gastronòmica Gironina és una de les millors representacions de la mostra culinària i gastronòmica de la ciutat. Ens consta que hi ha un èxit de participació amb una gran qualitat del producte que col·loca la ciutat de Girona en un lloc excepcional.” L’objectiu restaurador i gastronòmica de l’activitat del de VAT al Mercat és la de promocionar la pesca i, sobretot, el consum sostenible i responsable dels peixos dels nostres mars. És a dir, respectar els recursos pesquers. Paral·lelament, des de l’AHTRG també s’ha intentat fer pedagogia als nostres cuiners sobre la importància d’aquest tema i explicar-los la necessitat tan vital de defensar els peixos de la nostra costa. Volíem donar a conèixer les propietats nutritives i alimentàries d’altres espècies poc conegudes però igual de beneficioses per la salut. Som conscients que cal preservar els nostres oceans i volem contribuir en el compromís de la defensa d’una pesca perdurable. Una mostra és que cada dia, les aigües poden oferir aliment per 700 milions de persones. Només cal conèixer quin és el peix que podem consumir i ampliar el nostre catàleg. Per acabar, paral·lelament, s’està preparant una conversa a tall de taula rodona sota el nom de “Percepció i evolució de la cuina” pel dijous 15 d’abril on cuiners com en Joan Roca o en Pere Massana, entre d’altres debatran i conversaran sobre l’evolució de la cuina i les seves tendències.