6 de maig 2015

Metalquimia crea un joc de taula per despertar la creativitat per a innovar de nens, famílies i emprese

Ràdio Sarrià.
La Fundació Metalquimia i la Fundació per a la Creativació han presentat avui el “Joc de la Creativació” i la nova col·lecció de contes Descobreix els teus talents durant un acte celebrat a la Biblioteca Carles Rahola de Girona. La presentació s’ha fet coincidint amb la celebració del segon aniversari de la Fundació per la Creativació, que té com a principal objectiu fomentar la creativitat per a innovar dels més joves, permetentlos desenvolupar habilitats com una part del procés d’aprenentatge al llarg de la seva vida. El projecte promou un programa educatiu innovador que potencia les capacitats creatives dels alumnes a partir de 8 anys de les escoles d’educació primària i secundària. Josep Lagares, president de la Fundació per a la Creativació i director general de Metalquimia, ha destacat que el Joc de la Creativació és “un taller de creativitat encobert que neix amb l’objectiu d’ensenyar com definir i solventar els reptes creatius del món”. El joc, segons Josep Lagares, “pot canviar la vida de tots els que hi juguen, ja sigui gent jove, famílies o empreses, doncs els ensenya com afrontar els seus reptes quotidians, i de futur, tot exercitant la ment per a generar un munt d’idees, mostrant com triar les millors solucions a aquests reptes amb criteris d’impacte econòmic i valor social i, finalment, els acostuma a implementar-los amb les màximes garanties d’èxit”. Creat en format de joc de taula, el Joc de la Creativació està enfocat a diferents tipus de públic: els nens i nenes, la família, i els empresaris i directius, el que Josep Lagares denomina “El triangle màgic de l’educació”. El joc ve a completar els itineraris creats fins ara per la Fundació per la Creativació per conscienciar els infants del seu potencial i ajudar-los a mantenir la seva capacitat creativa. El primer itinerari va dirigit al cicle mitjà de primària (3r i 4rt) i el segon, als alumnes de cicle superior (5è i 6è). Paral·lelament a la presentació del Joc de la Creativació, s’han realitzat tres partides dinamitzades pels seus dissenyadors, Oriol Ripoll i Oriol Quadrada, de l’empresa Jocs al Segon. Les partides s’han desenvolupat en una de les sales de la biblioteca, en tres grups que es corresponien amb les tres categories a les quals va dirigida el joc: l’escola, la família i l’empresa/organització.
En una primera fase, la Fundació per a la Creativació farà arribar un exemplar del joc a totes les escoles de primària de les comarques gironines que ho sol·licitin, fins a esgotar existències. A més, els impulsors ja estan treballant en el desenvolupament d’una APP del joc a fi i efecte que la seva distribució pugui ser gratuïta, global i exponencial. En l’acte també ha participat Miquel Àngel Oliva, director de la Fundació Privada per a la Creativació, que ha fet un balanç d’aquest segon any d’activitat de l’entitat. En aquest sentit, ha informat que més de 4.000 nens d’una trentena d’escoles d’educació primària de les comarques gironines i barcelonines han participat en l’itinerari per desenvolupar el seu talent creatiu. Els tests realitzats al final de l’itinerari han posat de manifest que el 56% dels nens i nenes que han participat en el programa han incrementat notablement la seva capacitat creativa per a innovar. Oliva també ha presentat la nova col·lecció de contes “Descobreix els teus talents”, una eina que serveix perquè els pares identifiquin els talents dels seus fills i puguin adreçar-los així al seu màxim potencial. La col·lecció consta de dos contes on el personatge Tivo Creatiu inicia l’aventura amb l’explorador James Cook a la recerca dels talents. Per descobrir-ho, els nens hauran de superar una prova relacionada amb cadascuna de les intel·ligències múltiples. Aquest projecte innovador i transformador conté, a més, una guia per als pares, unes fitxes d’activitats i un test d’avaluació per identificar quins són els talents dels nens. L’acte ha comptat amb una conferència de Xavier Verdaguer, emprenedor en sèrie i empresari amb seu a Silicon Valley, titulada La creativació un joc sense límits. Somnia!. Verdaguer ha destacat la importància de “somniar sense límits i sense defalliment per convertir els somnis en realitat” i ha assegurat que “a través de la creativació podem superar de manera divertida els obstacles d’aquesta aventura apassionant”. L’origen de la Fundació El neologisme creativació és un acrònim que respon a la combinació de creativitat i innovació, ideat per Josep Lagares l’any 2008. El projecte sorgeix quan, després de la primera edició del Fòrum IMPULSA, Miquel Àngel Oliva es va obligar a promoure un projecte transformador i d’impacte social, tot portant a terme alguna acció per millorar l’entorn d’una manera pràctica i on ell hi pogués aportar els seus coneixements i la seva passió. Aquesta inquietud es va sumar al compromís d’un grup d’empresaris i institucions, encapçalats per Josep Lagares. La Fundació, que va néixer amb l’objectiu d’actuar per desenvolupar i difondre la creativitat per a innovar, o sigui la CREATIVACIÓ, en l’àmbit educatiu, vol seguir fomentant aquestes habilitats entre els més petits i aconseguir que el 100% dels nens i nenes puguin desenvolupar la seva capacitat creativa.