27 de març 2009

Canvi d'hora els rellotges s'han d'avançar una hora la nit de dissabte a diumenge


(Ràdio Sarrià) La nit de dissabte a diumenge hem de canviar l'hora. A les 2 de la matinada haurem d'avançar els rellotges a les 3. Per tant, aquest cap de setmana tindrem una hora menys i es farà de dia més tard, i a la tarda, serà de dia més estona. Aquest canvi s'aplica a tots els països de la UE i es fa diuen per aprofitar millor la llum del dia i estalviar energia.
Hi ha dos canvis horaris el d'estiu i el de l'hivern, pel que l'últim diumenge del mes de març s'avança l'hora i a l'hivern l'últim diumenge d'octubre s'endarrereix l'hora, és a dir de les tres a les dues.
Aquesta diferència horària entre estiu i hivern es va posar en marxa per primera vegada el 1974 davant de l'encariment del petroli i, per tant, de l'energia. El 2001, la Comissió Europea va aprovar una directiva per convertir el canvi d'horari en una pràctica indefinida i, actualment 80
països ho apliquen.
Segons la Conselleria d'Economia i Finances de la Generalitat el canvi d'hora d'aquest diumenge, en què els rellotges s'endarreriran una hora, comportarà un estalvi de 19 milions d'euros en il·luminació artificial a Catalunya, sobretot en els habitatges i en el sector domèstic, on la il·luminació suposa un 8% de la despesa energètica. El canvi suposarà un estalvi del 10,3% del consum en il·luminació, cosa que equival a reduir la factura entre sis i set euros per llar i també beneficiarà però en menys grau, el sector industrial, comerç i serveis, segons la Generalitat.