10 de febr. 2015

El telèfon d'emergències 112 Catalunya va atendre l'any passat més de 2.7 milions de trucades

Ràdio Sarrià.
El Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya CAT112 va atendre l’any passat 2.763.955 trucades, mentre que l’any 2013 van ser 2.822.977.  De les 2.763.955 trucades rebudes l’any 2014 es van atendre 1.283.148 trucades operatives, és a dir que van ser generades per una emergència i van provocar l’activació d’algun tipus de recursos operatius. Aquesta xifra significa un lleuger augment, del 4,5%, respecte l’any anterior (l’any 2013, les trucades operatives van ser 1.227.040). La diferència entre les trucades que arriben als dos centres de que disposa el CAT112 (Reus i Zona Franca), que sumen més de 2,7 milions, i les trucades operatives, que sumen més de 1,2 milions ve donada per diversos fets. El principal, comú a tots els centres d’emergències del 112, són les anomenades trucades “buides”, són trucades generades no per persones que pateixen una emergència si no per errors tècnics, marcacions errònies, telèfons sense SIM, de forma automàtica i aleatòria per centraletes telefòniques, telèfons d’ascensors i fins i tot de màquines de venda automàtica connectades a través de telèfon per gestionar el seu funcionament. El CAT112 va posar en funcionament el 2011 un sistema pioner de detecció d’aquestes trucades, a través d’una base de dades de telèfons multireincidents en les trucades buides. Així, a les trucades originades per aquests telèfons se’ls demana una acció humana (prémer una tecla) per ser ateses de forma immediata. Si no, passen a la cua de trucades i deixen pas a trucades prioritàries. Del total d’1,28 milions de trucades operatives, el mes en què es va atendre un major nombre de trucades l’any 2014 va ser l’agost (125.809 trucades, seguit  del mes de juliol (122.614). L’any 2013 els mesos amb major nombre de trucades van ser el juliol (126.236), seguit del mes d’agost (119.010). Per dies, les dues jornades en què el telèfon d’emergències va atendre més trucades l’any passat van ser la revetlla de Sant Joan i el dia 2 d’agost, aquest darrer per episodis de pluges intenses i acumulades, van ser els dos dies de l’any en què el 112 va atendre més trucades, 10.266 i 10.180 trucades, respectivament. Pel que fa a la tipologia de les trucades operatives rebudes al 112, el 35,5% d’aquestes van ser per motius policials –derivades a Mossos d’Esquadra i Policies Locals- (455.752 el 2014 davant les 439.614 trucades per aquest motiu el 2013); per assistència sanitària –derivades al SEM- un 29,3% (376.237 l’any passat i 345.328 el 2013). Les trucades per trànsit van suposar el 14,8% (190.427 el 2014 i 185.124 el 2013) i per incendis –derivades a Bombers- van ser un 4,9% (62.361 trucades operatives el 2014 i 68.789 el 2013).
A Girona es van atendre 104.512 trucades operatives amb origen Girona l’any passat, volum que suposa un 8,1% del total de trucades realitzades a tot Catalunya. L’any anterior van ser 101.511 trucades.
Del total de trucades rebudes al 112 hi ha un 15,3%, concretament 193.563 trucades, que no tenen una codificació territorial definida. Aquestes trucades no tenen localització perquè s'associen a un expedient anterior i a trucades sobre d'incidents localitzats fora de Catalunya El dia 11 de febrer es celebra el dia europeu del 112, amb el qual s’aprofita per difondre el servei de tal manera que la ciutadania recordi que amb un únic telèfon -112- pot demanar ajut davant qualsevol tipus d’emergència. Es comú a tots els països de la Unió Europea. El telèfon 112 és gratuït, funciona 24 hores al dia, atén trucades en català, castellà, anglès, francès i alemany. A més, disposa d’una APP accessible per persones sordes i laringectomitzades i una altra per turistes estrangers. En ambdós casos, la comunicació es fa via pictogrames, escollint l’emergència que es tracta en un llistat. La sala del telèfon 112 rep un missatge amb la geolocalització de la persona que truca i el tipus d’emergència que es tracta per tal que es puguin activar els recursos operatius necessaris. El CAT112 és un servei ben valorat per la ciutadania. Segons l’enquesta òmnibus del CEO de 2014, el 87% dels ciutadans que han utilitzat el 112 qualifiquen el servei rebut com a bé o molt bé. Igualment el CAT112 va ser guardonat l’any passat amb el premi Outstanding Emergency Call Centre per part de l’Associació Europea de Números d’Emergències.