19 de març 2015

L'Aeroport de Girona-Costa Brava realitza un simulacre general d'emergència

Ràdio Sarrià.
L'Aeroport de Girona-Costa Brava ha realitzat avui un simulacre general d'accident d'aeronau a l'interior del recinte aeroportuari sota el nom d'Operació Pit Roig. Aquest exercici té l'objectiu d'avaluar els procediments d'actuació previstos en el Pla d'Autoprotecció de l'Aeroport (homologat recentment per la Comissió de Protecció Civil de Catalunya) i analitzar el grau de coordinació de tots els col·lectius implicats en l'atenció d'una emergència aeronàutica, així com el temps de resposta.
L'exercici s'ha centrat especialment en els mecanismes d’activació i atenció a les víctimes de l'accident i als seus familiars. El simulacre ha comptat amb la col·laboració de la Subdelegació del Govern a Girona, realitzat conjuntament amb la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya, que ha activat el Pla Especial d'Emergències Aeronàutiques a Catalunya, AEROCAT. Aquest és el pla que s’activa en aquests casos per part de Protecció Civil de la Generalitat per dur a terme la direcció de l'emergència pel que fa a tots els operatius i actuacions de la Generalitat i coordinar la resta d’operatius. L'Operació Pit Roig ha simulat l'accident entre un bimotor procedent de Knock que acabava d'aterrar a l'aeroport, i un autobús jardinera que traslladava a la terminal el passatge d’un vol procedent de Liverpool de la companyia fictícia Air.En l'exercici, el conductor de l'autobús, amb 50 passatgers a bord, s’ha desmaiat perdent el control de l'automòbil que ha impactat amb el bimotor ocupat per sis persones. El senyaler que guiava l'aeronau ha visualitzat l'accident i ha donat la veu d’alarma al Centre de Coordinació Operativa Aeroportuari (CECOA), que ha activat al Servei d'Extinció d'Incendis (SEI) de l'aeroport. El SEI ha comunicat al CECOA la situació i ha activat el Pla d'Autoprotecció de l'Aeroport, alertant al 112 i al Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat.Inicialment s’ha constituït el Lloc de Comandament Avançat format per Mitjans Operatius d'Aena, FFCCSS i empreses basades en l'aeroport. Amb l’arribada dels mitjans externs, el Lloc de Comandament Avançat s’ha incorporat al Centre de Comandament Avançat (CCA).El Lloc de Comandament Principal s’ha constituït a la Sala de Crisi de l'Aeroport en el qual s'han incorporat els responsables de totes les organitzacions implicades: Direcció de l'Aeroport de Girona-Costa Brava, Subdelegació del Govern a Girona, Delegació de la Generalitat a Girona, Protecció Civil de la Generalitat, Bombers de la Generalitat, Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), Mossos d'Esquadra, Guàrdia Civil i Cos Nacional de Policia. Des d'aquest lloc s'han activat els mecanismes per a l'atenció dels passatgers il·lesos, lleus, així com dels familiars presents a l'aeroport.
Els Bombers de la Generalitat han participat en el simulacre amb sis dotacions (tres vehicles de comandament i tres camions) i 15 efectius. El cap de la intervenció s’ha desplaçat a la sala de crisi de l’aeroport, mentre que el comandament amb funcions de cap de guàrdia s’ha ubicat al Centre de Comandament Avançat. Els Bombers han controlat la fuita de l’aeronau accidentada i han coordinat la distribució dels espais per cada operatiu que intervé en l’emergència. D’acord amb el protocol a Catalunya d’AMV (accidents de múltiples víctimes) han practicat el sistema de triatge START, que prové de l’acrònim en anglès per a “triatge simples i de tractament ràpid”. És un sistema que permet seleccionar l’ordre en què s’han d’evacuar les víctimes del lloc de l’accident cap a l’Àrea Sanitària.D’altra banda, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha desplaçat al lloc 9 unitats: 4 ambulàncies de Suport Vital Bàsic SVB amb 2 tècnics en transport sanitari TTS; 2 ambulàncies de Suport Vital Avançat (SVA), amb un metge, un infermer i un TTS; una de Suport Vital Avançat (SVA) amb un infermer i un TTS; i dos Vehicles d’Intervenció Ràpida amb dos comandaments.Els professionals del SEM s’han encarregat de gestionar l’emergència Sanitària i habilitar una àrea preparada per a la recepció de víctimes, realització del triatge avançat i estabilització per la posterior evacuació dels ferits. També s’han establert equips mixtes de psicòlegs del SEM i membres de la Creu Roja per proporcionar suport psicològic a la Sala d’Il·lesos i la Sala de Familiars. Aquest desplegament ha comportat la mobilització de 20 professionals del SEM. Els Mossos d’Esquadra han desplaçat al simulacre una vintena d’efectius de diverses unitats: membres de l’Àrea Bàsica Policial Selva Interior a les sales de comandament de l’Aeroport i en altres tasques; membres de la Sala Regional de Comandament (RPG) a la sala de Crisi, lloc comandament avançat i sala de familiars; membres de l’Àrea Regional de Recursos Operatius (ARRO) han realitzat tasques pròpies del grup d’ordre (assegurar la zona); i dues patrulles de l’Àrea Regional de Trànsit han fet tasques de regulació del trànsit i facilitat l’arribada i sortida de vehicles d’emergència. En el grup d’ordre també hi han participat la Policia Nacional i 40 guàrdies civils de diferents especialitats, amb 8 vehicles camuflats i 6 de logotipats, que han realitzat diferents tasques, des del control de la zona de l'accident i els accessos fins a tasques de policia judicial.
La Guàrdia Municipal de Vilobí d’Onyar ha realitzat també tasques de control del transit rodat al vial de la terminal, control d’accessos de vehicles a la terminal, i auxili al ciutadà i protecció civil. Per part del grup logístic, liderat per Protecció Civil de la Generalitat, una de les tasques principals segons l’AEROCAT és l’atenció als familiars de les possibles víctimes, i s’ha comptat amb la participació de la Creu Roja, activada pel CECAT. La Creu Roja ha participat al simulacre amb un equip de socorristes i l’Equip de Resposta Immediata en Emergències (ERIE) d’Intervenció Psicosocial, que s’ha ocupat de donar atenció psicològica i emocional a les persones afectades. Quant a personal ha mobilitzat 17 voluntaris repartits en 3 equips; i pel que fa a recursos ha mobilitzat 2 vehicles de suport; 2 ambulàncies de Suport Vital Bàsic; Material bàsic de l’ERIE d’Intervenció Psicosocial; dues farmacioles sanitàries i armilles. La Creu Roja ha estat present a la zona aèria, competència de la Guàrdia Civil, amb els passatgers; i a la zona de terra, competència dels Mossos d’Esquadra, amb els familiars dels implicats en l’accident.Per part de Protecció Civil de la Generalitat hi ha participat el personal de guàrdia del Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT i 4 tècnics de la Operativa Territorial de Protecció Civil de la Generalitat que s’han desplaçat al lloc dels fets, 2 des de Girona i 2 més des de Barcelona. El CECAT ha alertat també el consolat britànic davant la possible presència de ciutadans britànics entre les víctimes. Sis professionals formats per tres metges forenses i dos tècnics especialistes en patologia forense i el subdirector de la divisió de Girona de l’Institut de Medicina Legal de Catalunya (IMLC) han participat en el simulacre en el Grup de Medicina Legal i Forense, conjuntament amb efectius de la Divisió de Policia Científica dels Mossos d’Esquadra. Quan s’ha produït l’avís de l’accident s’ha activat el protocol medicoforense i policial per a successos de víctimes múltiples. En primer lloc s’ha avisat el Jutjat de guàrdia i la Guàrdia Civil ha recollit el metge forense de guàrdia.Concretament, els professionals de l’IMLC han practicat aspectes de la seva competència com són els aixecaments dels cadàvers de les víctimes a l’epicentre de l’accident, amb l’objectiu de constatar el diagnòstic de mort, la data de la mort, l’examen dels cossos i de restes, l’obtenció de mostres biològiques en el lloc dels fets i han resolt els problemes medicobiològics que es van plantejant. Per aquesta tasca s’han documentat in situ totes les mostres i de manera normalitzada les restes i cossos, descrivint tots i cada un dels detalls, ferides i trets identificadors (cicatrius, tatuatges...) de cadascun d’ells. L’altra actuació ha consistit en la obtenció de dades antemortem amb l’ajuda dels familiars, els quals han aportat les característiques i trets diferenciadors dels seus parents i amics així com mostres per a contrastar la seva identitat. D’aquesta manera, el grup de treball, format per forenses de l’IMLC i agents de la Divisió de Policia Científica de Mossos d’Esquadra, s’ha encarregat de la identificació de les víctimes mortals, així com dels objectes que hi estaven relacionats, mitjançant una sectorització de la zona, la presa de fotografies i la recollida de mostres. Per part de l’Ajuntament de Riudellots de la Selva, el segon tinent d’alcaldessa Sr. Lluis Barnés Tarrés ha assistit a l’exercici per fer-ne seguiment. El desenvolupament del simulacre no ha afectat en cap moment a l'operativa de l'Aeroport de Girona-Costa Brava.